• هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
  • ورود

تغذیه ، برای کاهش استرس و افزایش تمرکز

تغذیه کنکوری ها یکی از مهم ترین عواملی است که باید در دوران کنکور به آن توجه نمود. چرا که در این زمان دانش آموزان بیشتر از هر زمان دیگری مطالعه دارند و داشتن انرژی لازم و روحیه کافی برای ادامه این مسیر یک امر ضروری است. که ما در اینجا با استفاده از یک الگوی صحیح تغذیه ای نکاتی را که باعث می شوند تا عملکرد سیستم مغزی و حافظتان تقویت شود و از طرف دیگر باعث کاهش استرس شوند را معرفی می کنی.

این خوراکی های ساده به تقویت حافظتان کمک شایانی می کنند:

خوردن صبحانه تاثیر بسزایی در عملکرد مغز و یادگیری دروس دارد. کربوهیدرات هایی مانند نان و غلات و انواع سبوس دار آن ها باعث آزادسازی تدریجی قند و ثبات نسبی آن ها در طول روز می شود و این کار کارایی حافظه را ارتقا میدهد. خوردن پروتئین هایی مانند شیر و پنیر به همراه گردو و یا سایر مغزها نیز می تواند در یادگیری دروس موثر باشد.

به کلی همه افراد در همه زمان ها می بایست تغذیه مناسب و سالمی داشته باشند تا نیاز نباشد در زمان های خاصی عادات تغذیه ای خود را تغییر دهد. با رعایت هرم غذایی و استفاده از همه گروه های غذایی متنوع به اندازه می تواند نیاز بدن را تامین نماید.

استفاده از گروه نان و غلات، گوشت و جایگزین های آن، لبنیات و سبزیجات و میوه ها به اندازه کافی کلیه نیاز های فیزیولوژیک افراد برآورده می شود. یک اشتباه رایج، استفاده از مکمل هاست. این مکمل ها گاها نه تنها سودی ندارند بلکه به علت وجود مواد نگه دارنده می توانند اسرات سوء مستقیم و غیر مستقیمی را بر جای بگذارند.

از خوردن چنین خوراکی هایی در روزهای کنکور بپرهیزید:

پرهیز در استفاده مربا، نوشابه، قند و شکلات و امثال قندهای ساده سبب حفظ آرامش و تمرکز داوطلبان کنکور خواهد شد. مصرف چنین موادی سبب افزایش ناگهانی قند خون و انسولین و متعاقب آن قند خون، بی حوصلگی و خستگی و سردرد را در پی خواهد داشت که در تغذیه کنکوری ها توصیه نمی شود. به جای آن توصیه می کنیم که مواد دارای فیبر که منبع مناسب تامین قند خون می باشد همانند خرما استفاده کیند.

البته در خصوص مصرف شکلات تلخ سولاتی در ذهنتان ایجاد شود که در این باره باید گفت در صورت عدم زیادی روی در مصرف به اندازه سایر شکلات ها مشکلی ایجاد نمی کند. و یک باور غلط اینکه نوع شکلات ها عاری از مواد قندی نمی باشند و همانند سایر شکلات ها از کره و انواع چربی ها تهیه می گردند. اگر نگاهی به جدول کالری ها نیز بیندازید متوجه خواهید شد که شکلات تلخ نیز همانند سایر شکلات ها دارای کالری و قند می باشد.

خوب بخوابید تا استرس کمتری داشته باشید.

علاوه بر تغذیه کنکوری ها ، خواب کافی و مناسب نیز در کاهش استرس و اضطراب و افزایش تمرکز و یادگیری نقش قابل توجهی دارد. موضوع مهم، شب قبل از آزمون می باشد که باید خواب کافی داشته باشید تا در طول روز از انرژی و شادابی همراه با تمرکز بهره مند شوید. به همین خاطر برای داشتن آرامش قبل از یک لیوان شیر بنوشید تا خواب خوبی هم داشته باشید. اساسا مصرف شیر و لبنیات در برنامه روزانه افراد توصیه می شود چرا که به دلیل داشتن کلسیم در عملکرد سلول های عصبی نقش مطلوبی دارد.

و واضح است که وجود آرامش باعث می شود قدرت تمرکز نیز افزایش یابد. خوراکی هایی که می تواند در کاهش استرس و اضطراب نقش موثری داشته باشند می توان به ماهی، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، سویا و مشتقات آن نام برد و لازم است که به میزان کافی در طول روز مصرف شود.

توصیه هایی در مصرف قهوه و نسکافه

یکی از راه هایی که افراد و دانش آموزان برای افزایش هوشیاری خود استفاده می کنند مصرف قهوه و مواد حاوی کافئین می باشد. گرچه این نوشیدنی ها در کوتاه مدت سطح هوشیاری را افزایش می دهد و خواب آلودگی را کاهش می دهد ولی باید توجه داشت مصرف مداوم قهوه در دراز مدت نه تنها استرس فرد را کاهش نمی دهد بلکه به دلیل افزایش تحریک پذیری سبب از دست رفتن تمرکز نیز می گردد. مصرف بیش از اندازه قهوه و نسکافه در دراز مدت برای همه افراد مخصوصا کسانی که مدت زمان زیادی را صرف مطالعه می کنند می تواند اثرات نامطلوبی بر سطح یادگیری به همراه داشته باشد.

با این عادت تغذیه نمی توانید تمرکز داشته باشید:

باور غلطی که در تغذیه کنکوری ها وجود دارد این است که هر چقدر بیشتر غذا بخورید بیشتر تمرکز خواهید داشت در صورتی که اینطور نیست. برای یادگیری بیشتر نیازی به دریافت کالری مازاد نیست. غذاهای سنگین و پرچرب سبب بروز اختلالات گوارشی و سوء هاضمه در فرد می گردد. همچنین به دلیل عدم تحریک در این دوران می تواند باعث یبوست گردد که تمرکز فرد را نیز کاهش می دهد.

تعداد وعده های غذایی یک کنکوری…

یک کنکوری باید ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ الی ۳ میان وعده داشته باشد تا به تدریج مواد غذایی مورد نیاز خودشو دریافت کند. میوه ها و سبزیجات و ماست به همراه وعده های اصلی یا در میان وعده ها برای عملکرد مغز بسیار مفید می باشد.

توصیه غذایی برای داوطلبین کم خون…

یکی از دلایلی که باعث خستگی و عدم تمرکز می شود کم خونی است که برای رفع این مورد باید از مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت، حبوبات و خشکبار و انواع مغزها را مصرف نمود.

در آخر توصیه می کنیم با رعایت عادت غذایی سالم و جلوگیری از پرخوری بتوانید انرژی کافی در طول روز داشته باشید و با مشکل اضافه وزن روبه رو نشوید که پس از کنکور مجبور شوید به مراکز کاهش وزن مراجعه کنید.

۰ پاسخ به "تغذیه ، برای کاهش استرس و افزایش تمرکز"

ارسال یک پیام

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت،متعق به موسسه پدیده آموزش ایرانیان میباشد.
error: لطفاً کپی نکنید.